ymetzemaekers.nl

welkom

Op de huid IV, 2019, negenluik, 150 cm x150 cm, acrylverf op linnen
Op de huid IV, 2019, negenluik, 150 cm x150 cm, acrylverf op linnen

 

 

Wabi Sabi, de Japanse esthetiek van de imperfectie en vergankelijkheid, de schoonheid van het verslijten en repareren, het proces van roesten, afbladderen, schuren,  krassen en repareren inspireert mij tot de serie imaginaire, industriële materieschilderijen gebaseerd op de huid van vrachtschepen en containers geteisterd door weer, water en wind:

 

 Talloze omzwervingen  maakte ik met een tonnenlegger, een werkschip van de Waddenzee.

Varen met tien kilometer per uur bepaalt mijn kijken. Langzaam verglijdt het landschap. Mijn blik tast traag kade, water, hijskranen, onderkanten van bruggen en binnenkanten van sluizen af. Ik raak in een dromerige stemming. Op de huid van de schepen zie ik roest, klinknagels, afgeschuurde verflagen, doorschemerende onderschilderingen, krassen, tekens, letters, cijfers, droog, nat… Op de huid van schepen trekken schilderijen aan me voorbij. Containers rijzen op als abstracte, afgebladderde, belegen kleurvlakken.

 Ik denk aan Wabi Sabi. De verweerde kleuren, de roest en de krassen op de huid van schepen en scheepslading, ontstaan door wind, water en tijd, zijn uitdrukking van hun geschiedenis en mooi in hun verouderingsproces.

In mijn verbeelding ontrolt zich een compositie van fragmenten van een imaginair maritiem landschap. Dit is de inspiratie voor abstract werk met veel experimenten in textuur van de verf en de kleuren met als resultaat de samengestelde, gestapelde schilderijen op de huid van het canvas die u ziet in mijn portfolio onder recent werk.

 

 

In maart en april 2020 maakte ik tijdens de eerste lockdown vanwege Corona de  schilderijen getiteld  Amor fati I en Kairos. (portfolio/recent werk)

 

In de serie "revisited" hergebruik ik vroeger werk in een compositie met nieuwe schilderijen.(port polio/recent werk)  

 

"Art can still be raw, primitive and talismatic. Awakens all of the things still within us "(Joan Snyder)